عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ شهروند خبرنگار | درخواست جابجایی ستون برق در خیابان فداییان اسلام‌ مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

صدور مجوز برای ۴۵۰ هیات عزاداری در مشهد

  • کد خبر: ۳۹۵۷۰
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
صدور مجوز برای ۴۵۰ هیات عزاداری در مشهد
رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: تاکنون برای بیش از ۱۰۰۰ هیئت در استان و ۴۵۰ هیئت عزاداری در مشهد مجوز برگزاری مراسم در فضای باز صادر شده است.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ از کودکی به ما آموخته اند که حسین (ع) مکتبی انسان ساز دارد و این مکتب پرورش دهنده روح و جان یک انسان کامل است. به همین دلیل است که تعظیم محرم و صفر آن قدر مهم است که در کلام امام راحل (ره) به عنوان جان مایه زنده نگاه داشتن اسلام از آن یاد می‌شود. این تعظیم، اما امسال با محدودیت‌هایی مواجه شده است و صدالبته به زعم ستاد ملی مبارزه با کرونا با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی می‌توان با شور و شکوهی بیشتر از گذشته هم برگزار شود. بااین حال برپایی آیین‌های مذهبی محرم و صفر و در رأس آن تاسوعا و عاشورا، ملزومات خود را می‌خواهد و تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید دست در دست هم دهند. این موضوع در نشست خبری دیروز مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم به بحث و بررسی گذاشته شد و البته گله‌های صریح و شفاف متولیان امر تبلیغ از اداره کل آموزش وپرورش را به همراه داشت.

همکاری فقط ۶۳ مدرسه

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر این باور است که با وجود همراهی مدیرکل آموزش وپرورش، نواحی مختلف این مجموعه، با این موضوع سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و همکاری شایسته‌ای در این زمینه ندارند.
حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گفت: برپایی مراسم عزدارای در محیط‌های باز همکاری دستگاه‌هایی مثل آموزش وپرورش را می‌طلبد که دارای مدارسی با محوطه‌های باز هستند. وی افزود: در این زمینه قراردادی با هیئت‌های مذهبی منعقد می‌شود که به صورت مجزا پول اجاره فضای مدرسه و مباحث خدماتی همچون آب، برق و گاز را محاسبه می‌کند. صاحبقرانی ادامه داد: تاکنون فقط ۶۳‌مدرسه فضای حیاط خود را در اختیار هیئت‌ها قرار داده اند.


از ۲ میلیون تا ۸ میلیون

رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی استان نیز در این نشست گفت: آموزش وپرورش رقمی تا سقف یک میلیون تومان را برای ۱۰ شب عزاداری معین کرده است، اما برخی از نواحی و مدارس از ۲ تا ۸ میلیون تومان را نیز برای این کار دریافت می‌کنند. حتی برخی از مدارس از هیئات مذهبی خواسته اند که بعد از اتمام مراسم خود برای رنگ آمیزی دیوار مدرسه اقدام کنند.

سیدمهدی طباطبایی با بیان اینکه تاکنون برای بیش از ۱۰۰۰ هیئت در استان و ۴۵۰ هیئت عزاداری در مشهد مجوز برگزاری مراسم در فضای باز صادر شده است، ادامه داد: امسال به دلیل ممنوعیت دسته روی به ویژه در روز‌های تاسوعا و عاشورا، خیابان‌های امام رضا (ع)، شیرازی و طبرسی در این ۲ روز میزبان هیئت‌هایی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت ثابت عزاداری می‌کنند.

برخی مدارس توجیه نیستند

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰۰ هیئت ثبت شده در مشهد گفت: از حدود یک ماه قبل با اداره کل آموزش وپرورش برای برگزاری مراسم در مدارس صحبت کردیم که توافق اولیه صورت گرفت و بنا شد بعد از ابلاغ دستور ستاد کرونا، مدارس در اختیار هیئات قرار گیرد.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر با بیان اینکه هیئات با مراجعه به مدارس با مسائلی مواجه می‌شوند که روند کار را کند می‌کند، افزود: اولین موردی که از سوی مدارس اعلام شد این بود که هر هیئتی باید عزاداران هیئت خود را بیمه کند. این امر چندروزی روند حضور هیئات در مدارس را مختل کرد و در نهایت با رایزنی‌های انجام شده قرار شد که هرهیئت این کار را انجام دهد. وی بیان کرد: ما با اصل بیمه مشکلی نداریم، ولی تاکنون هیئات مخاطبان خود را بیمه نمی‌کردند و دستورالعملی نیز دراین باره وجود نداشت. ضمن اینکه بیان این مطلب در شرایطی که هنوز هیئات کار‌های اولیه را در مدارس برای میزبانی در ماه محرم انجام نداده اند، فقط روند فعالیت آن‌ها را کند می‌کند.

وی به پرداخت هزینه آب و برق مدارس در ایام برگزاری مراسم توسط هیئات اشاره کرد و افزود: در یکی از نواحی، معاون حقوقی برای در اختیار گذاشتن مدرسه درخواست مبلغ بالایی کرده است، درحالی که مدارس از دریافت پول از هیئات منع شده اند.
برخی مدارس نیز به بهانه انجام تعمیرات قبول نکرده اند که مدرسه را در اختیار هیئت قرار دهند.


مجوزی برای آیین شیرخوارگان صادر نشده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: تاکنون مجوزی برای برگزاری جلسه شیرخوارگان حسینی صادر نشده و برگزاری این جلسه ممنوع اعلام شده است. صاحبقرانی اضافه کرد: امسال برای دسته روی هیئت همراه با طبل و سنج مجوزی صادر نمی‌شود. دسته‌ها باید به صورت ثابت و متمرکز با حفظ فاصله اجتماعی مراسم خود را برگزار کنند. پذیرایی در مراسم مذهبی ممنوع است و نذورات باید به صورت خشک و خام باشد و فعالیت ایستگاه‌های صلواتی نیز صرفا محدود به پخش صوت باشد.


اعزام ۳۳۵۳ مبلغ به روستا‌ها

او این را هم گفت که ۳۳۵۳ روحانی و مبلغ دینی نیز که یک چهارم آن‌ها بانو هستند، به روستا‌ها اعزام خواهند شد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم برگزاری هیئت‌های خانگی، حتی روستا‌هایی با ۵۰ خانوار را نیز پوشش خواهند داد.
به گفته او مردم می‌توانند تخلفات هیئت‌های مذهبی را در زمینه اجرا نکردن پروتکل‌های بهداشتی از طریق سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ که سامانه ملی است گزارش کنند که روند رسیدگی در ابتدا تذکر، سپس جلوگیری از فعالیت و در نهایت ابطال مجوز فعالیت خواهد بود. طبق توافق با شهرداری مشهد، ۷۲ مکان در مشهد برای برگزاری جلسات در فضای باز در نظر گرفته شده است. متولیان روضه‌های خانگی می‌توانند بدون مجوز جلسات خود را در پشت بام یا حیاط یا در فضای باز اجرا کنند و نیازی به گرفتن مجوز نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->